Bij de ethische commissie kan je komen met jouw dilemma´s of in gesprek gaan samen met het hele team over ethische problemen.
Er is een ethisch dilemma als je moet kiezen tussen 2 of meer mogelijkheden, waarbij aan de verschillende mogelijkheden nadelen zijn verbonden.
Een ethische commissie volgt landelijke ontwikkelingen die betrekking hebben tot ethiek die van invloed zijn op de zorg, zij willen hierin adviseren. Ze geven voorlichting en bieden ondersteuning op het gebied van een ethische discussie.
Door de ethische commissie worden themabijeenkomsten georganiseerd over ethische aspecten uit de praktijk van onze instelling.
Wat is ethiek?
Ethiek is nadenken over goed handelen.
We praten over ethische aspecten als de vraag gesteld kan worden wat het juiste handelen is in die situatie. Het juiste handelen betreft de menselijke, menswaardige kant van het handelen, het gaat dus niet om de vraag of je bijvoorbeeld een handeling technisch goed hebt uitgevoerd. Het gaat om vragen als:
- Wat maakt mijn zorg tot goede zorg?
- Is de zorgvrager gebaat bij de verleende zorg?
- Heb ik juist gehandeld?
- Hoe kan ik ondanks de werkdruk goede zorg bieden?
Praten over ethiek stimuleert het nadenken over de vraag wat zorg tot goede zorg maakt en welke waarden en visies daaraan ten grondslag liggen.
Wij hebben te maken met onze persoonlijke waarden en normen, en met die van de zorgvragers en hun naasten, daarnaast hebben we ook te maken met de waarden en normen van ons beroep en met de instelling waar wij werken.
Het is belangrijk dat wij in gesprek gaan met elkaar, door met elkaar verschillende opvattingen te bespreken kan wederzijds begrip ontstaan. Het is belangrijk dat wij ons steeds afvragen hoe we handelen en waarom. Het benoemen en verhelderen van de waarden bij goede zorg komt de kwaliteit van de zorg ten goede.
Voor de kwaliteit van zorg:
Als zorgverleners praten over wat goede zorg is in een bepaalde situatie, houdt het in dat zorgverleners met elkaar overleggen welke zorg het beste gegeven kan worden en waarom. Dit kan bijdragen aan zorg op maat: wat de zorgvrager nodig heeft, wat de zorgverleners waar kunnen maken en wat de instelling kan garanderen.
Voor de kwaliteit van het werk:
Voor zorgverleners betekent het praten over de ethische aspecten dat ze protocollen kunnen vertalen naar de individuele situatie. Dit vraagt een bepaald niveau van professionaliteit. Het geeft de zorgverleners de mogelijkheid die zorg te kunnen geven waar ze achter staan. Zorgverleners zullen gemotiveerd en betrokken het werk kunnen blijven doen.
Voor de samenwerking:
Door samen te praten over ethische aspecten van het werk ontstaat een grotere betrokkenheid van alle teamleden bij elkaar. Collega´s leren elkaars standpunten in het werk kennen, er is meer begrip over en weer. Praten over ethiek motiveert om met elkaar de juiste zorg te verlenen, dit kan ook een positief effect hebben op het ziekteverzuim.
Voor de organisatie van het werk:
Als er regelmatig gesproken wordt over de inhoud van het werk, wordt duidelijk welke voorwaarden ingevuld moeten zijn om goede zorg te kunnen verlenen. Dan kunnen zorgverleners aan hun leidinggevenden duidelijk maken waarom bijvoorbeeld niet zomaar bezuinigd kan worden op middelen of personeelsbezetting.
Voor de instelling:
Ethische dilemma´s bespreekbaar maken kan leiden tot een betere kwaliteit van zorg. De instelling kan eerder een goede kwaliteit van zorg garanderen. Het schept duidelijkheid over de voorwaarden die nodig zijn om het uitvoerende werk goed te laten lopen.
Voor de palliatieve terminale zorg:
In de palliatieve terminale zorg worden zorgverleners, zorgvragers en hun naasten regelmatig geconfronteerd met dilemma´s. Wat is goede zorg in de laatste levensfase?
Vaak loopt men rond met de vraag of iets nu niet anders had gekund in bijvoorbeeld de communicatie , de aanpak enz.
Daarom is het ook bij deze zorg belangrijk om met collega´s hierover te praten en samen met het hele team deze vragen te beantwoorden zodat de zorg zo goed mogelijk gegeven kan worden.
Debbie
