Voor ons kleinschalig woonproject vinden wij dat je van kwaliteit kan spreken als:
- Er gewerkt wordt met een holistische visie, er wordt dus per individu gekeken naar het totale mens.
- Vrij en open zijn voor de wensen en behoeften van de bewoners.
- Naast de basiszorg extra zorg en aandacht aanbieden; wat heeft iemand echt nodig?
- Aanbieden van complementaire zorg.
- Goede samenwerking en communicatie.Goed geschoold en gemotiveerd personeel die zich ook thuis voelen in onze visie.
- Benaderingswijze/ behandelplan per bewoner, om het leefklimaat en de omgang zo prettig mogelijk te maken voor de bewoner.
- Goede voorlichting aan bewoner en familie.
Voor de interne kwaliteitsbewaking zijn een aantal eerste zaken essentieel:
- Belang van een goed werkklimaat.
- Goede materiële werkomstandigheden.
- Goede samenwerkingsrelaties.
- Goede arbeidsvoorwaarden.
- Ontwikkelingsmogelijkheden.
- Iedereen laten meebeslissen (betrekken).
- Agressie en onveiligheid op het werk bespreekbaar maken.
Om een goede cirkel van zorg aan te kunnen bieden op alle vlakken die bij onze bewoners van toepassing zijn zullen wij met veel externe disciplines nauw gaan samenwerken:
- Verpleeghuisarts vanuit het verpleegtehuis (1x p. week artsenvisite)
- Sociaal Psychiatrisch verpleegkundige.
- Psychiater.
- Psycholoog.
- Gedragstherapeutisch medewerker.
- Maatschappelijk werkster.
- Fysiotherapeut.
- Diëtist.
Voor verdere informatie over dit onderdeel zie
Voor een goede kwaliteit van samenwerking en communicatie onderling:
- Elke dag na elke dienst wordt er met elkaar geëvalueerd.
- Teamoverleg (1x p. maand).
- Zorgreflectie (1x p. maand).
- Instellingscommissies.
- Verbeterteams en kwaliteitsgroepen.
- Goed en duidelijk zorgdossier.

Samenwerking en communicatie met externe disciplines:
- Multi Disciplinair Overleg ( 1x p. 3 maanden)
- POV bespreking (psychiatrische ondersteuning verpleeg- en verzorgingstehuizen)
- Externe disciplines ook belangrijke rol in het zorgdossier.
- Tevredenheidonderzoek.

Voor een goede controle over de kwaliteit en continuïteit van zorg:
• Tevredenheidonderzoek.
• Protocollen.
• Melding incident medewerker formulieren (mim).
• Melding incident cliënt formulieren (mic).
Voor verdere informatie zie

Verder is het erg belangrijk dat bij elke situatie gekeken wordt hoe we de kwaliteit stap voor stap kunnen verbeteren, er zijn immers altijd nog wel verbeter punten.
Hiervoor gebruiken we het basismodel kwaliteit om zo op een geordende manier tot een goed eindproduct te komen.
A- Vaststellen van de gewenste situatie.
B- Vaststellen van de reële situatie.
C- Plannen van acties.
D- Planning uitvoeren -> daadwerkelijke verbetering.
E- Evalueren van het resultaat en eventueel stappen a t/m d herhalen.
Vragen die je jezelf hierbij kunt stellen:
A- Wat willen we?
B- Hoe is het nu?
C- Welke acties zijn mogelijk? Hoe voeren we deze uit?
D- Acties uitvoeren.
E- Hoe is het gegaan? Waar zijn we tegenaan gelopen? Wat ging goed? Wat ging minder goed? Hebben we ons einddoel behaald?
Marjon