Deze website is een eind-opdracht voor de opleiding "woonzorgbegeleiding" bij het Mondriaan College te Leiden. Huize Mariposa bestaat (nog) niet echt. Veel plezier met de virtuele kennismaking en uw wandeling door onze digitale zorginstelling.
1 2 3 4 0 0

De klachtencommissie

Iedere instelling of hulpverlener is verplicht een klachtenreglement en een klachtencommissie te hebben. Dit staat in de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector.
Daarom hebben wij ook verplicht een klachtencommissie, die wij hierbij uitleggen, wat een klachtencommissie precies doet en inhoudt.

Een klachtencommissie moet bestaan uit minstens drie leden en de voorzitter van de klachtencommissie mag niet in dienst zijn van of werkzaam zijn voor de zorgaanbieder.

Een klachtencommissie is onpartijdig, de commissie onderzoekt de klacht geeft een oordeel en doet eventuele aanbevelingen aan de zorgverlener. De zorgverlener moet binnen een maand laten weten of er iets met de aanbeveling van de commissie gebeurt. De zorgverlener is niet wettelijk verplicht om de uitspraak en aanbevelingen op te volgen.

Een klacht kan zijn het kenbaar maken van onvrede over de organisatie, de bejegening of behandeling door de zorgaanbieder of door personen die werkzaam zijn voor de zorginstelling.
Iedereen die gebruik wil maken, gebruik maakt of heeft gemaakt van de diensten van de zorgaanbieder kan een klacht indienen bij de klachtencommissie, ook de vertegenwoordiger die door de bewoner is aangewezen of de wettelijke vertegenwoordiger van de bewoner kan een klacht indienen.

Het doel van een klachtencommissie is:

- Recht doen aan de individuele aanklager.
- Proberen de relatie te herstellen, gebaseerd op onderling vertrouwen en gelijkwaardigheid tussen klager en aangeklaagde.
- Het signaleren van veel voorkomende knelpunten in de zorg, zodat de kwaliteit van zorg zo goed mogelijk blijft.
Uitgangspunten bij een klacht zijn:
- Een klacht wordt bij voorkeur opgelost door de klager en aangeklaagde samen.
- De klachtencommissie biedt een onpartijdige behandeling van de klacht.
- De klachtencommissie is voor de klager laagdrempelig en kosteloos.
- De klager en aangeklaagde hebben het recht op bijstand en het recht om zich te laten vertegenwoordigen tijdens de hele procedure.
- Een vlotte afhandeling van de klacht.
- Klager en aangeklaagde worden in de gelegenheid gesteld mondeling of schriftelijk een toelichting te geven op de klacht en te reageren op elkaars standpunt.
- Klager en aangeklaagde hebben recht op inzage van alle stukken die relevant kunnen zijn voor de behandeling van de klacht mits dit niet de persoonlijke leven van een derde aantast.
- De leden van de klachtencommissie en andere bij de klacht betrokken personen hebben een geheimhoudingsplicht.
- De klachtencommissie behandelt geen schadeclaims.
Werkwijze van een klachtencommissie is:
- De klachtencommissie zorgt ervoor dat binnen twee weken na indiening van de klacht een ontvangstbewijs aan de klager wordt gestuurd.
- Als de klacht onvoldoende informatie bevat vraagt de klachtencommissie de klager alsnog binnen twee weken aanvullende informatie te geven.
- De klachtencommissie stemt met de klager af wat zijn of haar doeleinden zijn inzake deze klacht.
- De klachtencommissie zorgt ervoor dat de aangeklaagde binnen twee weken wordt geïnformeerd over de inhoud van de ingediende klacht en over de te volgen procedure.

Als laatste willen we toch nog even opmerken dat een klachtencommissie onafhankelijk en onpartijdig hoort te zijn, maar het merendeel van de leden van een klachtencommissie is vaak werkzaam voor of bij de zorgaanbieder en de klachtencommissie wordt ook door de zorgaanbieder gefinancierd.

Debbie