De methodiek
1. Het plan:
- hoe leggen we vast wat we willen bereiken en wat we hiervoor gaan doen?
- En hoe meten we of we op koers zitten?
2. De stand: hoe bespreken we periodiek de voortgang?
3. De boodschap:
- hoe zorgen we ervoor dat onze medewerkers op de hoogte zijn van de doelen en de resultaten
- Hoe weten ze dat ze hieraan een bijdrage kunnen leveren?
1. Wat willen we bereiken en hoe gaan we dit doen:
We willen bereiken dat de kwaliteit van het leven van de bewoners van huize Mariposa centraal staat, en dat het zorgteam er alles, binnen de beschikbare mogelijkheden, aan doet om deze kwaliteit te verbeteren en/of te handhaven.
We willen bereiken dat wij als zorgteam een bewustwordingsproces en over/omschakeling doormaken van enerzijds de emancipatorische en medische verzorging naar verzorgen volgens de holistische mensvisie.
We willen bereiken dat het volledige zorgteam achter onze visie staat en dat alle disciplines vanuit deze visie onze bewoners verzorgen, benaderen en behandelen.
We willen dit bereiken door veel met elkaar te overleggen. De communicatie tussen externe disciplines en het zorgteam in huis moet laagdrempelig gemaakt worden. We motiveren leden van het zorgteam om gebruik te maken van vakliteratuur,
internetsites, werkgroepen etc. We bieden de mogelijkheid om cursussen en opleidingen te volgen om de deskundigheid te vergroten, vooral op het gebied van belevingsgericht verzorgen.
We motiveren elkaar door open te staan voor de ander; zowel de bewoner als je collega. We verdiepen ons in de bewoners, we leren wie zij waren en wie zij zijn. We creeeren betrokkenheid bij familie en vrijwilligers door hen te betrekken bij de zorg en aandacht voor onze bewoners.
2.Hoe evalueren/meten wij periodiek de voortgang?
We houden tevredenheidsonderzoeken onder de bewoners.
We rapporteren duidelijk en compleet volgens de SAMPC (ochtend, middag, avond en nacht) en er wordt 3x per dag overgedragen.
Hierbij moet uitgenodigd/gestimuleerd worden om met betrokkenheid en enthousiasme de officiele overdacht aan te vullen met persoonlijke bevindingen/observaties etc.
We staan open voor elkaars ideeen en geven we elkaar de ruimte om onze meningen en/of ervaringen/observaties te ventileren.
Er zijn diverse overleggelegenheden zoals: MDO (multidisciplinair overleg), werkoverleg/huiskameroverleg, contactavonden met de familie, functioneringsgesprekken etc.
we luisteren naar de bewoners, rapporteren veranderingen en stellen zonodig de zorgplannen/benaderingswijzen/behandelplannen bij.
3.Hoe zorgen we ervoor dat de leden van het zorgteam op de hoogte zijn van onze doelen en de resultaten?
Door middel van bijeenkomsten en overlegmomenten worden de doelen en de visie duidelijk gemaakt aan de leden van het zorgteam.
Op het intranet zijn diverse hulpmiddelen te vinden die een steuntje in de rug kunnen bieden, dit zal steeds opnieuw aangegeven worden (gestimuleerd worden om hier gebruik van te maken.)
De doelstellingen worden twee maal per jaar opnieuw geformuleerd en geevalueerd. Alle leden van het zorgteam worden opgeroepen aan deze bijeenkomst deel te nemen. Is men, om wat voor reden ook, verhinderd dan ontvangt men een verslag van de bijeenkomst.
We motiveren collega's in en buiten het huis door een voorbeeld te zijn. Wij laten zien dat belevingsgericht verzorgen met de holistische mensvisie resulteerd in een optimaal leef en woonklimaat. We laten zien dat we resultaten boeken die
zichtbaar en meetbaar zijn. Resultaten waar iedereen baat bij heeft; kwaliteitsverbetering van het leven van onze bewoners. Als een collega niet weet waar hij/zij moet beginnen nemen we die persoon mee aan de hand en laten hem de zorg zien en ervaren die gegeven wordt met de mens als uniek individue als middelpunt van de dagelijkse zorg. Zo zien zij dat de bewoners zichzelf kunnen zijn en kunnen genieten van de dagelijkse routine. Zij kunnen zelf ervaren dat de bewoners meer ontspannen zijn, vrolijker zijn en meer open zijn.
De afdelingsdoelstelling van Mariposa is in het kort;
Optimale zorg bieden vanuit onze visie om een optimaal leefklimaat te creeeren:
Wij bieden belevingsgerichte zorg vanuit de holistische mensvisie om een zo optimaal mogelijk leefklimaat te creeeren voor onze bewoners.
subdoelen:
- Het eerstvolgend kalenderjaar krijgt de helft van het team in het huis een bijscholing belevingsgerichte zorg.
- In de tweede helft van het aankomend kalenderjaar wordt de boerderij vernieuwd, hierbij worden 10 leden van het zorgteam in huis betrokken die ieder een bewoner begeleiden bij dit projekt.
- Aan het eind van het aankomend kalenderjaar hebben alle leden van het zorgteam minstens 1x een cursus/bijscholing/klinische les of zorgreflectie bijgewoond of gegeven.
- Het eerste kwartaal is er een verplichte bijscholing voor het huishoudelijk team ivm nieuwe materialen (hygiene en sanitaironderhoud).
- Het eerste kwartaal wordt de nieuwe rolstoelbus in gebruik genomen voor 12 ritten per week. In het tweede kwartaal gaat de rolstoelbus het aantal ritten verdubbelen mits er genoeg vrijwilligers zijn.
Mirjam